KeNaLi KaMi

KeNaLi KaMi

Thursday, March 14, 2013


Berpandukan situasi di atas, hubungan antara guru dan murid sangat lemah. Kawalan guru di dalam kelas juga lemah dan bermasalah. Melalui situasi tersebut, Cikgu Daniel telah gagal dalam mewujudkan satu persekitaran yang kondusif. Dalam situasi seperti ini, peranan seorang guru yang efektif sangat penting bagi memastikan hubungan guru dan murid dapat diwujudkan agar pembelajaran dan pengajaran dapat dijalankan tanpa sebarang masalah.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Datuk Abd. Ghafar Mahmud menekankan bahawa guru merupakan pencetus dan penggerak kepada proses transformasi sistem pendidikan negara dalam usaha melahirkan generasi masa depan yang intelek, berdaya saing, berjati diri kukuh dan berpegang teguh kepada ajaran agama dan nilai sejagat. [ Utusan ]

Menurut B.L Sinha dalam bukunya yang bertajuk 'Teaching, Learning and Human Behaviour' (2001), penilaian keberkesanan seorang guru tidak terletak pada bakat mengajar, namun ianya bergantung kepada personaliti, pelan tindakan, dan juga 'output' kepada pengajaran di dalam bilik darjah. Masalah ini juga mungkin disebabkan oleh pengaruh persekitaran yang membawa kesan kepada tingkah laku murid.



Oleh itu, guru mempunyai peranan yang besar dalam menguruskan bilik darjah. Guru juga merupakan penggerak untuk menjalin hubungan antara guru dan murid.

No comments:

Post a Comment

Sebarang penambahbaikan amatlah dihargai..=)