Pengurusan bilik darjah menurut Richard(1990) merupakan satu organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi. Menurut Alberto & Troutman(1986), mereka berpendapat bahawa konsep pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran guru mengurus masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid.
Secara umumnya pengurusan bilik darjah ialah satu proses untuk memastikan proses pembelajaran dan pengajaran dapat dijalankan tanpa sebarang gangguan. Proses ini penting dan setiap guru haruslah mengambil kira mengenai perkara ini. sebelum memulakan pengajaran. Sekiranya guru dapat menjayakan perkara tersebut, maka guru akan dapat :
- Mengurangkan masalah disiplin murid
- Meningkatkan penglibatan murid
- Menjalinkan hubungan interpersonal
- Membentuk suasana pembelajara positif
- Menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
Oleh itu, guru perlu menyelami dunia murid-muridnya, fikirkan apa yang mereka fikirkan, tanya pandangan mereka dan sentiasa mengambil berat dengan mereka. Melalui ini, murid-murid akan lebih selesa untuk melibatkan diri secara aktif semasa sesi pembelajaran dan pengajaran dijalankan.
nice one :)
ReplyDeletetq @blog si Jomo...lw da idea tambahan kongsi2 la...=)
ReplyDeleteterbaiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkk
ReplyDeleteterima kasih @anonymous
ReplyDelete